De afname van vaste telefonie in Nederland zet gestaag door. Momenteel beschikt minder dan de helft van de huishoudens over een vast telefoonabonnement, aldus de Autoriteit Consument & Markt. In 2012 waren er nog ruim 7,5 miljoen aansluitingen; dat aantal is inmiddels gedaald tot 4.150.000. Dit betekent niet per se dat al deze huishoudens daadwerkelijk een vaste telefoon gebruiken.
“Veel mensen hebben het nog in hun internetpakket en betalen er een euro per maand voor, maar gebruiken het niet,” zegt telecomanalist Ed Achterberg. “Ze hebben het simpelweg nog niet opgezegd.”
Voorkeur voor mobiel
Uit gegevens van Telecompaper blijkt dat slechts 20 procent van de huishoudens bij het afsluiten van een nieuw telecomabonnement kiest voor vaste telefonie. Met name ouderen hechten aan hun vaste telefoonnummer. “Ze willen bereikbaar blijven voor familieleden die dat nummer hebben en willen dat niet kwijt,” aldus Achterberg.
Het gebruik van de vaste telefoon neemt al jaren af. In het tweede kwartaal van dit jaar werd er 1 miljard minuten via de vaste lijn gebeld, een daling van 80 procent ten opzichte van twaalf jaar geleden.
Evolutie van vaste telefonie
In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw deed de vaste telefoon zijn intrede in Nederlandse huishoudens, aanvankelijk via het kopernetwerk van PTT, later KPN. Volgens KPN zijn er nog 69.000 analoge telefoonlijnen in gebruik. Begin deze eeuw werd digitaal bellen gangbaar, waarbij men het vaste nummer kon behouden. Ook bellen via internet (VoIP) valt onder vaste telefonie.
Telecombedrijven hebben hun verdienmodel aangepast; de focus ligt nu op mobiele data en vast internet in plaats van op telefonie. “Maar de vaste lijn zal altijd wel op een of andere manier blijven,” zegt Achterberg. “Sommige alarmsystemen vereisen bijvoorbeeld nog een vaste lijn en sommige mensen willen altijd bereikbaar blijven met hun vaste telefoon.”