Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Altijd actief

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Geen cookies om te tonen

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Geen cookies om te tonen

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Geen cookies om te tonen

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Geen cookies om te tonen

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Geen cookies om te tonen

Kapotte liften maken amsterdamse metrostations moeilijk toegankelijk

Een aanzienlijk aantal metrostations in Amsterdam kampt met defecte liften, waardoor de toegankelijkheid voor reizigers met mobiliteitsbeperkingen ernstig wordt belemmerd. Van de 38 metrostations in de stad zijn er 14 waar de liften buiten werking zijn. Bij tien van deze stations is het voor mensen die afhankelijk zijn van de lift onmogelijk om het perron te bereiken, omdat er slechts één lift aanwezig is die defect is, of omdat beide liften niet functioneren. Een voorbeeld hiervan is station Lelylaan, waar beide liften buiten gebruik zijn.

De Amsterdamse vervoersmaatschappij GVB heeft excuses aangeboden voor het ongemak en geeft aan dat de lange levertijden voor nieuwe liftonderdelen de oorzaak zijn van de problemen. Het probleem beperkt zich niet tot de metrostations; ook bij 12 tramhaltes met liften zijn er storingen. In totaal zijn 21 van de 93 liften die het GVB beheert momenteel buiten gebruik.

Met name het traject tussen station Isolatorweg en station Amsterdam Zuid, waar metrolijnen 50 en 51 rijden, ondervindt grote hinder. Van de tien metrostations op dit traject zijn er zeven onbereikbaar voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift. Zo is station Henk Sneevlietweg, waar de mindervalide Frans Rademaker in de buurt woont, niet toegankelijk. Uitwijken naar het nabijgelegen station Heemstedestraat biedt geen oplossing, aangezien ook daar de enige lift defect is.

Paul Carstens, directeur techniek bij het GVB, geeft aan dat de storingen vooral voorkomen bij oudere liften die op termijn vervangen zullen worden. In de tussentijd adviseert hij reizigers die afhankelijk zijn van de lift om contact op te nemen met het GVB voor een busje op afroep, zodat zij alsnog hun bestemming kunnen bereiken. In de praktijk wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt. Carstens suggereert dat het GVB mogelijk meer kan doen om reizigers te informeren over deze alternatieve vervoersoptie.

Foto van Mark Jansen

Mark Jansen

Mark Jansen is een gedreven onderzoeksjournalist gespecialiseerd in binnenlandse zaken. Met een achtergrond in Politicologie aan de Universiteit Leiden heeft hij de afgelopen tien jaar verhalen blootgelegd die lokale gemeenschappen raken. Dankzij zijn toewijding aan feitelijke verslaggeving blijven lezers op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen binnen Nederland.

Net binnen

Aanbevolen artikelen