Vanaf volgend jaar mogen automobilisten op drie snelwegtrajecten ook overdag weer 130 kilometer per uur rijden. Deze aanpassing volgt op een evaluatie van verkeersveiligheid en milieueffecten door het ministerie van Infrastructuur.
Welke trajecten zijn betrokken?
De trajecten waar deze wijziging wordt doorgevoerd, zijn geselecteerd op basis van hun ligging en verkeersdrukte. Het gaat voornamelijk om snelwegen waar weinig bebouwing in de omgeving is en waar de verkeersveiligheid niet in het geding komt door een hogere snelheid.
Milieu en veiligheid in overweging
Hoewel de snelheidsverhoging mogelijk invloed heeft op het milieu, zijn de trajecten zorgvuldig beoordeeld op uitstoot en luchtkwaliteit. Het ministerie benadrukt dat deze wegen aan alle gestelde normen voldoen. Ook de verkeersveiligheid is uitgebreid onderzocht om ervoor te zorgen dat de risico’s minimaal blijven.
Flexibiliteit in beleid
Met deze maatregel wil het kabinet een balans vinden tussen de behoefte aan sneller rijden en de noodzaak om duurzaam en veilig te blijven reizen. De herintroductie van de hogere snelheid laat zien dat flexibiliteit in het beleid mogelijk is, zolang de randvoorwaarden dit toelaten.