Rekenniveau groep 8 hersteld na corona, maar blijft onder de maat

Het rekenniveau van groep 8-leerlingen is in 2023 teruggekeerd naar het niveau van vóór de coronapandemie. Toch blijft het niveau nog steeds lager dan gewenst. Dit blijkt uit onderzoek van de onderwijsinspectie onder meer dan 4500 leerlingen.

Basisniveau bereikt, streefniveau niet

Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de leerlingen het basisniveau haalt. Dit betekent dat zij in staat zijn om eenvoudige sommen en berekeningen uit te voeren. Echter, slechts 33 procent behaalt het streefniveau, dat essentieel is voor een goede overgang naar de middelbare school en voor het functioneren in de maatschappij.

De commissie-Meijerink stelde in 2009 dat minstens 65 procent van de leerlingen het streefniveau zou moeten halen. De huidige cijfers blijven hier ver onder. De situatie in het speciaal basisonderwijs is nog zorgwekkender: slechts 16 procent behaalt het basisniveau en maar 2 procent haalt het streefniveau.

Leerachterstanden deels ingehaald

Volgens Matthijs van den Berg, directeur Kennis van de onderwijsinspectie, is het herstel van het rekenniveau een compliment voor het onderwijs. Tegelijkertijd benadrukt hij dat het zorgwekkend is dat slechts een derde van de leerlingen het gewenste niveau behaalt. Hoewel de leervertragingen als gevolg van de coronapandemie deels zijn ingelopen, is het noodzakelijk om verder te investeren in rekenvaardigheden.

Aanbevelingen voor verbetering

Om het rekenniveau te verhogen, adviseren experts scholen om rekencoördinatoren aan te stellen. Deze professionals kunnen leraren ondersteunen en het rekenonderwijs uitdagender maken voor alle leerlingen. Twee jaar geleden ontvingen scholen subsidies om basisvaardigheden zoals rekenen, taal en digitale geletterdheid te verbeteren.

Staatssecretaris Mariëlle Paul benadrukt in een brief aan de Kamer dat deze middelen hebben bijgedragen aan het herstel van het basisniveau. Toch waarschuwt zij dat de dalende trend nog niet volledig is gekeerd en dat er meer inspanning nodig is.

Blik op de toekomst

Hoewel er vooruitgang is geboekt, blijven de cijfers een oproep tot actie. Om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst in het voortgezet onderwijs en daarbuiten, is het cruciaal om blijvend te investeren in rekenvaardigheden en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Foto van Mark Jansen

Mark Jansen

Mark Jansen is een gedreven onderzoeksjournalist gespecialiseerd in binnenlandse zaken. Met een achtergrond in Politicologie aan de Universiteit Leiden heeft hij de afgelopen tien jaar verhalen blootgelegd die lokale gemeenschappen raken. Dankzij zijn toewijding aan feitelijke verslaggeving blijven lezers op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen binnen Nederland.

Net binnen

Aanbevolen artikelen