Kabinet krijgt steun voor geluidsreductie
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het kabinetsvoorstel om de geluidsoverlast rond Schiphol met 15 procent te verminderen. Eerder lag er nog een motie van NSC om dit percentage op 17 procent te zetten, maar die werd door minister Madlener als “zeer ambitieus” bestempeld.
Evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Het kabinet probeert een balans te vinden tussen de economische belangen van de luchtvaart en de leefbaarheid voor omwonenden. Het plan om de geluidshinder met 15 procent te verminderen, krijgt nu brede steun in de Kamer. Een verdere beperking, zoals eerder voorgesteld, werd als te ingrijpend gezien.
Luchtvaartsector kritisch op de plannen
Luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, uiten kritiek op de maatregelen. Zij pleiten voor een andere aanpak: het inzetten van stillere vliegtuigen in plaats van het verminderen van het aantal vluchten. Volgens hen zou de vervanging van oudere toestellen door modernere, stillere modellen een effectievere manier zijn om geluidsoverlast te beperken.
Vorige beperking stuitte op weerstand
Eerder heeft het kabinet geprobeerd het aantal vluchten op Schiphol te beperken tot ongeveer 450.000 per jaar. Dit plan kreeg echter veel tegenstand, zowel vanuit de luchtvaartsector als vanuit de Europese Unie. De EU drong er bij Nederland op aan om alternatieve methoden te onderzoeken om de overlast te verminderen.
Discussie blijft voortduren
De kwestie blijft onderwerp van debat. Het kabinet en de luchtvaartsector zoeken naar een oplossing waarbij de groei van de luchtvaart mogelijk blijft, maar tegelijkertijd de impact op omwonenden wordt beperkt.