Onderzoek: Merendeel Supermarktaanbiedingen Blijft Ongezond

Uit recent onderzoek van denktank Questionmark, in samenwerking met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting, blijkt dat het overgrote deel van de aanbiedingen in supermarkten nog steeds uit ongezonde producten bestaat. Dit onderzoek, dat elke twee jaar wordt uitgevoerd, toont aan dat 83 procent van de promoties gericht is op producten die niet binnen de Schijf van Vijf vallen.

Stijging overgewicht verwacht

Onlangs publiceerde het RIVM een rapport waarin wordt voorspeld dat het percentage Nederlanders met overgewicht in 2050 zal stijgen naar 64 procent, vergeleken met 50 procent in 2022. De directeur van Questionmark benadrukt de urgentie van gezamenlijke initiatieven van supermarkten of wetgeving om deze trend te keren.

Ongezonde producten in de aanbieding

Het onderzoek wijst specifiek op de frequente promotie van alcoholische dranken en frisdranken. Ondanks eerdere toezeggingen hebben supermarkten volgens de denktank nog geen stappen ondernomen om deze aanbiedingen te verminderen. Sterker nog, folders bevatten nu vaker promoties voor mixdranken en sterke dranken.

Kindermarketing blijft onveranderd

Daarnaast richten supermarkten zich met hun aanbiedingen voor ongezonde producten nog steeds op kinderen. De algemeen directeur van het Diabetes Fonds benadrukt het belang van een gezonde omgeving voor opgroeiende kinderen en roept de overheid op om krachtig op te treden.

Lichtpuntje in assortiment

Hoewel de aanbiedingen grotendeels ongezond blijven, is er een lichte verbetering in het assortiment. Alle supermarkten, met uitzondering van Plus, rapporteren over de verkoop van producten uit de Schijf van Vijf. Momenteel bestaat gemiddeld 43 procent van het aanbod uit deze producten, een stijging ten opzichte van 40 procent twee jaar geleden.

Ranglijst supermarkten

Op basis van de gestelde doelen, het assortiment, de aanbiedingen en de winkelinrichting heeft de denktank een ranglijst opgesteld. Ekoplaza scoort het hoogst, gevolgd door Lidl en Dirk. Onderaan de lijst staan Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus.

Foto van Mark Jansen

Mark Jansen

Mark Jansen is een gedreven onderzoeksjournalist gespecialiseerd in binnenlandse zaken. Met een achtergrond in Politicologie aan de Universiteit Leiden heeft hij de afgelopen tien jaar verhalen blootgelegd die lokale gemeenschappen raken. Dankzij zijn toewijding aan feitelijke verslaggeving blijven lezers op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen binnen Nederland.

Net binnen

Aanbevolen artikelen